Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w gminie Susz
FUNDACJA ROZWOJU WARMII I MAZUR
realizuje projekt pn.:
„Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w gminie Susz”
dofinansowany przez Unię Europejską (EFS+)
w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027
1. Zadania realizowane w ramach projektu
Utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym m.in.: adaptacja
pomieszczeń, wyposażenie sali, usługa dowozu i wyżywienia, wyposażenie (cross-
financing);
Zajęcia dla dzieci: multijęzykowe (j.angielski i j.niemiecki); z technologii i inżynierii
(kodowanie
i robotyka), zawodoznawcze, proekologiczne (ogród w rękach przedszkolaków),
teatralno-muzyczne, rytmiczno-gimnastyczne, sensoplastyczne, z eksperymentów
("Mali odkrywcy”,
z edukacji finansowej "Poznajemy pieniądze") oraz Lekcja "Nowoczesnych
technologii"
w Mobilnym Laboratorium;
Wyjazdy edukacyjne dla dzieci;
Doskonalenie zawodowe nauczycieli i kadry przedszkolnej;
Warsztaty dla rodziców - Akademia rodzica.
2. Grupy docelowe projektu
dzieci w wieku przedszkolnym, w tym również dzieci ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi
i edukacyjnymi;
nauczyciele wychowania przedszkolnego,
rodzice i opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do placówki.
3. Cel projektu
Celem projektu jest utworzenie w istniejącej placówce nowych miejsc wychowania
przedszkolnego dla dodatkowej grupy liczącej 12 dzieci, realizacja zajęć dla dzieci
wspierających kompetencje kluczowe oraz umiejętności podstawowe i przekrojowe,
doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie wynikającym z diagnozy placówki oraz
objęcie wsparciem rodziców. Zakłada się wzrost kompetencji
w porozumiewaniu się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności,
przedsiębiorczości, kreatywności u 43 dzieci uczęszczających do placówki wychowania
przedszkolnego projektodawcy na terenie gminy Susz w okresie od września 2023 do
czerwca 2024, podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 4 nauczycieli oraz
wsparcie wychowawcze 30 rodziców w okresie trwania projektu.
4. Efekty projektu
Dzieci.
W ramach zaplanowanych zajęć wspierane będą u dzieci kompetencje kluczowe,
podstawowe
i przekrojowe w zakresie: wielojęzyczności, technologii i inżynierii, matematyki, kreatywności,
nauk przyrodniczych, świadomości i ekspresji kulturalnej, przedsiębiorczości, adaptacji do
nowych warunków oraz
kompetencje osobiste, społeczne (praca w grupie podczas każdych zajęć), cyfrowe,
obywatelskie, związane z kreatywnością
i innowacyjnością.
Nauczyciele.
W celu zwiększenia kompetencji, czworo nauczycieli wychowania przedszkolnego weźmie
udział
w szkoleniach/kursach nt.:
„Spektrum autyzmu, wiedzieć, zrozumieć, pomóc”
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę na temat spektrum autyzmu, będą znali
charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu oraz potrafili zidentyfikować
zachowania wynikające ze specyfiki funkcjonowania poznawczego, sensorycznego osób z
ASD, określić obszary do wsparcia i terapii, podstawowe kierunki pracy terapeutycznej oraz
sposoby wsparcia w pracy edukacyjnej i terapeutycznej w zależności od potrzeb osoby ze
spektrum autyzmu.
„Metodyka pracy z dziećmi mająca na celu identyfikację potencjalnych problemów
rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym. Regulacja emocji, wychowanie bez kar
i nagród, teoria przywiązania”
Uczestnicy zdobędą wiedzę o wpływie kar i nagród na relację z dzieckiem oraz zostaną
przygotowani do rozpoczęcia zmiany (i wspierania rodziców w zmianie) czyli w budowaniu
relacji bez warunkowania.
Uczestnicy zdobędą też wiedzę nt. strategii, które wspierają dzieci w radzeniu sobie z
trudnymi emocjami i w rozwijaniu samoregulacji.
„Metoda Self-Regulation w pracy specjalisty (szkolenie podstawowe)”.
Szkolenie to ma na celu poszerzenie wiedzy o koncepcje Self-Regulation autorstwa dr
Stuarta Shankera w odniesieniu w szczególności do pracy z dziećmi. Self-Regulation to
nauka samoregulacji. Jest koncepcją, bo to sposób patrzenia na dziecko, rodzinę, człowieka
z perspektywy doświadczanego stresu, napięcia. Self-Regulation może istotnie pomóc
rodzinie w poszukiwaniu źródeł różnych trudności takich jak wybuchy gniewu, agresja albo
wycofanie dziecka. Nauczyciele zdobędą wiedzę nt. rodzajów stresorów wpływających na
funkcjonowanie dziecka, rodziny, ale również samego nauczyciela/terapeuty.
Rodzice.
Akademia rodzica - warsztaty psychologiczne dadzą rodzicom możliwość zdobycia
konkretnych informacji i narzędzi, które pomogą im lepiej zrozumieć proces edukacyjny i
rozwój dzieci. W ramach zajęć pt. "Budowanie relacji z dzieckiem, Problemy z regulacją
emocji, samoregulacja” zdobędą wiedzę na temat roli relacji w rozwoju dziecka, rozwoju
mózgu i regulacji emocji u człowieka, jak budować dobrą relację z dzieckiem i jak wspomóc
dziecko w regulacji emocji. W ramach spotkań warsztatowych pt. "Wspieranie edukacji i
rozwoju dzieci, motywowanie do rozwijania pasji i zainteresowań" zdobędą wiedzę na temat
roli relacji w rozwoju dziecka, motywacji zewnętrznej i wewnętrznej, poznają sposoby
budowania motywacji wewnętrznej u dziecka, czym jest zabawa w życiu dziecka oraz jak
bawić się
z dzieckiem, aby rozwijać jego kreatywność i wyobraźnię.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
1. Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 882 648,84 zł
2. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 750 251,52 zł