Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w gminie Susz

a woman and a child
a woman and a child

FUNDACJA ROZWOJU WARMII I MAZUR

realizuje projekt pn.:

„Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w gminie Susz”

dofinansowany przez Unię Europejską (EFS+)

w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027

1. Zadania realizowane w ramach projektu

  •  Utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym m.in.: adaptacja

  • pomieszczeń, wyposażenie sali, usługa dowozu i wyżywienia, wyposażenie (cross-

  • financing);

  • Zajęcia dla dzieci: multijęzykowe (j.angielski i j.niemiecki); z technologii i inżynierii

  • (kodowanie

  • i robotyka), zawodoznawcze, proekologiczne (ogród w rękach przedszkolaków),

  • teatralno-muzyczne, rytmiczno-gimnastyczne, sensoplastyczne, z eksperymentów

  • ("Mali odkrywcy”,

  • z edukacji finansowej "Poznajemy pieniądze") oraz Lekcja "Nowoczesnych

  • technologii"

w Mobilnym Laboratorium;

  •  Wyjazdy edukacyjne dla dzieci;

  • Doskonalenie zawodowe nauczycieli i kadry przedszkolnej;

  •  Warsztaty dla rodziców - Akademia rodzica.

2. Grupy docelowe projektu

  • dzieci w wieku przedszkolnym, w tym również dzieci ze specjalnymi potrzebami

rozwojowymi

i edukacyjnymi;

  •  nauczyciele wychowania przedszkolnego,

  • rodzice i opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do placówki.

3. Cel projektu

Celem projektu jest utworzenie w istniejącej placówce nowych miejsc wychowania

przedszkolnego dla dodatkowej grupy liczącej 12 dzieci, realizacja zajęć dla dzieci

wspierających kompetencje kluczowe oraz umiejętności podstawowe i przekrojowe,

doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie wynikającym z diagnozy placówki oraz

objęcie wsparciem rodziców. Zakłada się wzrost kompetencji

w porozumiewaniu się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności,

przedsiębiorczości, kreatywności u 43 dzieci uczęszczających do placówki wychowania

przedszkolnego projektodawcy na terenie gminy Susz w okresie od września 2023 do

czerwca 2024, podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 4 nauczycieli oraz

wsparcie wychowawcze 30 rodziców w okresie trwania projektu.

4. Efekty projektu

Dzieci.

W ramach zaplanowanych zajęć wspierane będą u dzieci kompetencje kluczowe,

podstawowe

i przekrojowe w zakresie: wielojęzyczności, technologii i inżynierii, matematyki, kreatywności,

nauk przyrodniczych, świadomości i ekspresji kulturalnej, przedsiębiorczości, adaptacji do

nowych warunków oraz

kompetencje osobiste, społeczne (praca w grupie podczas każdych zajęć), cyfrowe,

obywatelskie, związane z kreatywnością

i innowacyjnością.

Nauczyciele.

W celu zwiększenia kompetencji, czworo nauczycieli wychowania przedszkolnego weźmie

udział

w szkoleniach/kursach nt.:

 „Spektrum autyzmu, wiedzieć, zrozumieć, pomóc”

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę na temat spektrum autyzmu, będą znali

charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu oraz potrafili zidentyfikować

zachowania wynikające ze specyfiki funkcjonowania poznawczego, sensorycznego osób z

ASD, określić obszary do wsparcia i terapii, podstawowe kierunki pracy terapeutycznej oraz

sposoby wsparcia w pracy edukacyjnej i terapeutycznej w zależności od potrzeb osoby ze

spektrum autyzmu.

„Metodyka pracy z dziećmi mająca na celu identyfikację potencjalnych problemów

rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym. Regulacja emocji, wychowanie bez kar

i nagród, teoria przywiązania”

Uczestnicy zdobędą wiedzę o wpływie kar i nagród na relację z dzieckiem oraz zostaną

przygotowani do rozpoczęcia zmiany (i wspierania rodziców w zmianie) czyli w budowaniu

relacji bez warunkowania.

Uczestnicy zdobędą też wiedzę nt. strategii, które wspierają dzieci w radzeniu sobie z

trudnymi emocjami i w rozwijaniu samoregulacji.

 „Metoda Self-Regulation w pracy specjalisty (szkolenie podstawowe)”.

Szkolenie to ma na celu poszerzenie wiedzy o koncepcje Self-Regulation autorstwa dr

Stuarta Shankera w odniesieniu w szczególności do pracy z dziećmi. Self-Regulation to

nauka samoregulacji. Jest koncepcją, bo to sposób patrzenia na dziecko, rodzinę, człowieka

z perspektywy doświadczanego stresu, napięcia. Self-Regulation może istotnie pomóc

rodzinie w poszukiwaniu źródeł różnych trudności takich jak wybuchy gniewu, agresja albo

wycofanie dziecka. Nauczyciele zdobędą wiedzę nt. rodzajów stresorów wpływających na

funkcjonowanie dziecka, rodziny, ale również samego nauczyciela/terapeuty.

Rodzice.

Akademia rodzica - warsztaty psychologiczne dadzą rodzicom możliwość zdobycia

konkretnych informacji i narzędzi, które pomogą im lepiej zrozumieć proces edukacyjny i

rozwój dzieci. W ramach zajęć pt. "Budowanie relacji z dzieckiem, Problemy z regulacją

emocji, samoregulacja” zdobędą wiedzę na temat roli relacji w rozwoju dziecka, rozwoju

mózgu i regulacji emocji u człowieka, jak budować dobrą relację z dzieckiem i jak wspomóc

dziecko w regulacji emocji. W ramach spotkań warsztatowych pt. "Wspieranie edukacji i

rozwoju dzieci, motywowanie do rozwijania pasji i zainteresowań" zdobędą wiedzę na temat

roli relacji w rozwoju dziecka, motywacji zewnętrznej i wewnętrznej, poznają sposoby

budowania motywacji wewnętrznej u dziecka, czym jest zabawa w życiu dziecka oraz jak

bawić się

z dzieckiem, aby rozwijać jego kreatywność i wyobraźnię.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

1. Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 882 648,84 zł

2. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 750 251,52 zł